Facta, non verba!

media.jpg
 

Роз'яснення щодо перебування автомобілів на території України з іноземною реєстрацією

Автомобілі з іноземною реєстрацією можуть знаходитися на території України необмежений час.

 

Про це повідомило видання “Дорожний контроль” у відповідь на разміщення у газеті “Сьогодні” ІНФОРМАЦІЇ про обмеження терміну ввезення іноземних авто на Україну двадцятьма днями.

26 червня 2013, на сторінках газети “Сьогодні” з’явилася інформація про те, що в Україні нібито почали конфіскувати авто без місцевої реєстрації. Видання стверджує, що їздити на машинах з іноземними номерами можна не більш 20-ти днів, а хто це правило порушить, тому загрожує штраф і конфіскація транспортного засобу. Газета пише, мовляв Митниця змінила правила ввезення таких автомобіль на територію держави.
Дана газетна публікація є цілеспрямованою дезінформацією і заснована на листі Державної митної служби України від 5 березня 2013 року, яке абсолютно ніякої законної сили не має і є всього лише думкою заступника Управління Держмитслужби О.М. Дороховського. Однак, газета “СЬОГОДНІ” поширила думку одного чиновника, викладену в листі, як зміни до чинного законодавства, хоча Митний Кодекс в цьому плані взагалі не змінювався.
“За новими правилами, розписаним у листі Держмитслужби, їздити рік на іноземних службових автомобілях можуть тільки власники або співзасновники закордонних фірм, і тільки в особистих цілях. А на працівників таких фірм це правило вже не поширюється, так само як і на машини, ввезені в країну конкретно для роботи. За порушення нових норм доведеться платити штраф. А якщо людина відмовиться платити – авто конфіскують”, – пише газета “Сьогодні”.

У 2004 році Україна приєдналася до Стамбульської Конвенції “Про тимчасове ввезення”, і з того часу Україна зобов’язана виконувати норми Конвенції, положення якої мають силу вище норм національного законодавства. Згідно ст.118 Митного Кодексу України при поміщенні транспортних засобів комерційного призначення у митний режим тимчасового вивезення та їх реімпорті до закінчення строку, встановленого митним органом, до цих транспортних засобів застосовується умовне повне звільнення від оподаткування митними платежами.

Згідно з п. b) ст. 1 Глави I Додатка З Конвенції “Про тимчасове ввезення” – “комерційне використання” означає: платне перевезення осіб або промислове чи комерційне платне або безоплатне перевезення вантажів. Згідно з п. а) ст.5 Глави III Додатка З Конвенції – для того, щоб можна було скористатись правами на пільги, що надаються цим Додатком: транспортні засоби комерційного використання повинні бути зареєстрованими на території, яка не є територією тимчасового ввезення, на ім’я особи, яка зареєстрована або постійно проживає за межами території тимчасового ввезення, і ввозитись та використовуватись особами, які здійснюють свою діяльність з такої території;

Згідно з п. а) ст.7 Глави III Додатка З Конвенції – “незважаючи на положення статті 5 цього Додатка: транспортні засоби комерційного використання можуть використовуватись третіми особами, які мають належний дозвіл користувача права на тимчасове ввезення і які здійснюють свою діяльність на користь останнього, навіть якщо вони зареєстровані або постійно проживають на території тимчасового ввезення”;

Отже, підсумовуючи вищесказане, громадянин України, який уклав з іноземним підприємством договір (контракт), у тому числі цивільно-правового характеру, має право, без оплати яких-небудь митних платежів, заїхати на територію України на автомобілі, який зареєстрований на дане іноземне підприємство і користуватися даним автомобілем в режимі “тимчасового ввезення” з метою платного перевезення осіб, а також з метою промислового або комерційного платного або безкоштовного перевезення вантажів. Дане право громадянина України закріплено Конвенцією, яку Україна взяла обов’язок виконувати.

Що ж до термінів “тимчасового ввезення”, то згідно п.1 ст.9 Глави III Додатка З Конвенції “Про тимчасове ввезення” – “подальше вивезення транспортних засобів комерційного використання відбувається відразу ж після закінчення транспортних операцій, для яких вони були ввезені”. У Митному Кодексі України не вказані які-небудь рамки термінів, на які можуть бути ввезені в Україну транспортні засоби комерційного призначення. Терміни визначає саме іноземне підприємство з урахуванням того, скільки необхідно часу для реалізації своєї діяльності (місяць, рік, десять років).

Нормативно-правового акту, згідно якого автомобіль з іноземними номерами може перебувати на території України не більше 20 днів, не існує і не може існувати, так як міжнародна Конвенція “Про тимчасове ввезення” вже визначила, що термін тимчасового ввезення транспортного засобу визначається з урахуванням необхідності, в законодавстві на цей рахунок нічого не змінювалося. При цьому, в тій же Конвенції “Про тимчасове ввезення” чорним по білому написано, що ввозити такий автомобіль може громадянин України, якщо він має укладений договір з іноземним підприємством, – запевняє “Дорожний контроль”

Окрім того, починаючи з 2013 року, Митна служба України видала негласний протиправний наказ пропускати всі іноземні автомобілі на територію України виключно в режимі “транзит на 10 днів”, хоча громадяни заявляють на кордоні режим “тимчасове ввезення “, що чітко зазначено в Конвенції. Однак, в порушення Стамбульської конвенції, Митниця фактично припинила оформлення тимчасового ввозу і позбавила всіх громадян можливості користуватися таким правом.

Основний мотив, який підштовхнув Митну службу порушити Конвенцію “Про тимчасове ввезення” – це катастрофічне падіння продажів вітчизняних ВАЗів, ТАЗів, УАЗів та інших корит на колесах. Зрозуміло, що самій Митниці від цього ні холодно, ні спекотно, і в даній ситуації Митниця стала інструментом центральної влади для припинення можливості для громадян України користуватися транспортними засобами іноземної реєстрації. Інших об’єктивних мотивів для порушення Україною вимог Стамбульської конвенції – немає.

Крім цього, слід зазначити, що автомобілі, поміщені в режим “транзит” – не конфіскуються. Суть в тому, що водій абсолютно впевнений, що його автомобіль поміщений в режим “тимчасового ввезення”, але потім з’ясовується, що митниця “нишком” помістила такий автомобіль в режим “транзит на 10 днів”. Природно, що якщо водій не вивезе даний автомобіль протягом десяти днів – йому загрожує штраф до 8500 гривень – але про це потерпілий вже дізнається пост-фактум – коли виписано постанову про накладення санкції. Тобто – класичний приклад державного шахрайства.

Згідно зі ст. 470 ТК України – перевищення встановленого статтею 95 цього Кодексу строку доставки товарів, транспортних засобів комерційного призначення, митних або інших документів на ці товари більше ніж на десять діб, а так само втрата цих товарів, транспортних засобів, документів чи видача їх без дозволу митного органу – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

Варто відзначити, що факт порушення Україною вимог Стамбульської Конвенції “Про тимчасове ввезення” вже вийшов на досить масштабний рівень. Громадянам, які постраждали від дій Митниці та районних судів, слід не лінуватися, а терміново спілкуватися в Європейський суд з прав людини. Термін подачі позову проти України становить шість місяців з дати останнього рішення суду. Крім цього – постраждалі громадяни мають повне право звернутися зі скаргою до Ради Європи про порушення Україною міжнародної Конвенції. Якщо Україну виключать зі Стамбульського договору – це паралізує всі комерційні перевезення, у тому числі – авіа, морські та залізничні. Ось ціна питання.